رپورتاژ آگهی

علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا

علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا

 

شفلرا

 

شفلرا جزو گیاهان آپارتمانی است. این گیاه با برگ‌های سبز و بزرگی که دارد زیبایی زیادی به فضای شما می‌دهد. هر گیاهی برای رشد کافی و سرحال ماندن نیاز به مراقبت اصولی و منظم دارد.

در صورتی که در نگهداری آن کوتاهی کنید، در مدت کوتاهی شاهد آسیبی که به آن وارد کرده‌اید خواهید شد. یکی از همین آسیب‌ها قهوه‌ ای شدن برگ گیاه شفلرا است. در این متن می‌خواهیم شما را با علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا و چگونگی جلوگیری از آن آشنا کنیم. پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

در این مقاله علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا و راه حل درمان آن به تفصیل بیان خواهد شد. اما اگر می خواهید در کل بدانید که علت قهوه ای شدن برگ گیاهان آپارتمانی چیست؟ به سایت alef.ir سر بزنید. در این مطلب به بررسی علت های قهوه ای شدن برگ گلهای آپارتمانی پرداخته شده و آموزش های قدم به قدم برای حل مشکل گیاهان و روش پیشگیری از آنها بیان شده است.

علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا چیست؟

اول باید توجه کنید که کدام قسمت برگ شروع به قهوه‌ای شدن می‌کند تا بتوانید علت آن را پیدا کنید. در بعضی موارد در وسط برگ خالی قهوه‌ای ایجاد می‌شود و به مرور آن برگ می‌افتد. در موردی دیگر نوک برگ‌ها یا امتداد برگ‌ها شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند.

وقتی به گیاه خود آب می‌دهید آب از ریشه جذب گیاه می‌شود و از آن‌جا به سایر نقاط گیاه می‌رود. نوک برگ آخرین قسمتی است که آب به آن می‌رسد.

اگر شما آب کافی به گیاه شفلرا ندهید نوک برگ‌ها در اثر بی‌آبی شروع به قهوه‌ای شدن می‌کنند. این حالت زمانی که موادغذایی کافی به نوک برگ نرسد نیز اتفاق می‌افتد.

شفلرا

 

ممکن است یک روز متوجه شوید که روی برگ گیاه لکه‌ قهوه‌ای ایجاد شده است. این لکه نشانه هجوم بیماری‌ها و آفات است.

این آفات می‌توانند به یک قسمت از برگ حمله کنند و به مرور باعث افتادن آن برگ شوند. اگر مانع انتشار آن‌ها نشوید کم‌کم به کل گیاه حمله می‌کنند و تمام برگ‌های آن می‌ریزد.

یک حالت دیگر، قهوه‌ای و خشک شدن برگ‌های پایینی گیاه است. این نشانه عارضه و آفات نیست. علت آن تولید برگ‌های جوان است که باعث از بین رفتن برگ‌های قدیمی‌تر می‌شوند. گاهی نیز هورمون‌های گیاهی در طی چرخه حیات گیاه باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شوند.

معرفی آفات گیاه شفلرا

همان‌طور که گفتیم یک علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا حمله آفت‌ها است. این آفات شامل قارچ‌ها، باکتری‌ها و بیماری‌ها می‌شوند.

عفونت قارچی

اگر گیاه شما بر اثر تراکم بیش ‌از اندازه برگ‌ها یا مرطوب شدن برگ‌ها در طی آبیاری تهویه مناسب نداشته باشد، دچار عفونت قارچی می‌شود. پس این نوع عفونت یک علت قهوه ای شدن برگ گیاه شفلرا می‌تواند باشد که از علائم دیگر آن حاشیه زرد اطراف لکه‌های قهوه‌ای است.

 

شفلرا

بیماری ادم

به آبیاری گیاه خود توجه کنید. در صورتی که مقدار آبیاری شما از جذب گیاه بیشتر باشد بیماری ادم ایجاد می‌شود. ایجاد زخم‌های آبکی، زرد شدن برگ و در آخر ریزش برگ از نشانه‌های این بیماری است.

سفیدک پودری

از دیگر بیماری‌هایی که گیاه شفلرا را درگیر می‌کند بیماری سفیدک پودری است. عامل این بیماری قارچ‌ها هستند که پودری سفیدرنگ روی برگ‌ها ایجاد می‌کنند.

سوختگی برگ‌ها توسط باکتری‌ها

اگر برگ گیاه شما نقاط تیره دارد، نشانه تجمع باکتری‌ها است. در اثر تجمع باکتری‌ها برگ ضعیف شده و شروع به ریزش می‌کند. بهتر است همان ابتدا برگ آلوده را جدا کنید تا آلودگی به سایر برگ‌ها راه پیدا نکند.

نحوه جلوگیری و حل مشکل

تا این‌جای مطلب با چند علت قهوه ‌ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا آشنا شدید. در این بخش راه‌های جلوگیری و رفع مشکل را بیان می‌کنیم.

اولین نکته که باید به آن توجه کنید آبیاری درست و مناسب است. آبیاری شما باید به‌نحوی باشد که بلافاصله بعد از خروج آب از گلدان آب دادن را متوقف کنید. کمتر یا بیشتر از حد آب دادن باعث قهوه‌ای شدن برگ‌ها می‌شود.

نکته دیگر در مورد آبیاری، زمان مناسب آب دادن است. بهتر است زمانی به گیاه خود آب بدهید که 10 سانتی‌متر از خاک سطح گلدان خشک باشد.

کوددهی مناسب نیز از مواردی است که از قهوه‌ای شدن گیاه شفلرا جلوگیری می‌کند. در فصل‌های گرم مثل تابستان، هر ماه و در فصول سرد هر دو ماه کوددهی را انجام دهید.

گیاه خود را از پنجره فاصله دهید. نور زیاد باعث قهوه‌ای شدن گیاه شفلرا می‌شود. بهترین فاصله 1 تا 1.5 متر از پنجره است.

این گیاه از تغییرات ناگهانی بیزار است. اگر دمای محیط ناگهان عوض شود برگ‌های آن قهوه‌ای می‌شوند. آن‌ها را از درها فاصله دهید و در نقطه‌ای نگهداری کنید که دمای ثابتی داشته باشد.

رطوبت هوا را حفظ کنید. گیاه شفلرا برای سرحال ماندن به رطوبت 40 تا 50 درصد نیاز دارد. گیاه را روز در میان بررسی کنید و در صورت مشاهده علائمی که نشان‌دهنده هجوم آفات و بیماری‌ها است از انتشار آن جلوگیری کنید. برای این کار می‌توانید از حشره‌کش‌ها استفاده کنید.

شرایط نگهداری و مراقبت از گیاه شفلرا

بعد از خرید این گیاه بهتر است برای مراقبت آن و جلوگیری از بروز علت قهوه ای شدن برگ گیاه آپارتمانی شفلرا، تلاش کنید تا گرفتار آفات و بیماری‌های مختلف نشود. نور، دما، آبیاری، رطوبت، کوددهی و خاک از جمله شرایط نگهداری از گیاهان هستند. در ادامه هر یک از این شرایط را بررسی می‌کنیم.

نور

این گیاه مانند سایر گیاهان آپارتمانی نور زیادی احتیاج ندارد. برای رشد بهتر و سالم ماندن آن بهتر است هفته‌ای یک بار آن را به یک محیط پرنور ببرید. دقت کنید اگر این گیاه در معرض مستقیم نور آفتاب قرار گیرد، برگ‌هایش خواهد سوخت.

دما

دمای خانه و آپارتمان برای رشد این گیاه مناسب است. به‌طور کلی دمای بین 20 تا 30 درجه سانتی‌گراد بهترین دما برای رشد گیاه شفلرا است.

آبیاری

فواصل بین دو آبیاری باید به‌نحوی باشد که سطح خاک کاملا خشک شود. وقتی به این گیاه آب می‌دهید بلافصله بعد از خروج آب از زیر گلدان آبیاری را متوقف کنید. آبیاری بیش ‌از حد باعث پوسیدگی ریشه می‌شود.

رطوبت

یکی از ارکان رشد گیاه رطوبت کافی محیط است. دو راه برای تامین رطوبت وجود دارد. شما می‌توانید دو بار در هفته آب‌پاشی انجام دهید یا یک ظرف پر از آب را کنار گلدان قرار دهید تا رطوبت محیط به‌وسیله آن تامین شود.

خاک

خاک کوکوپیت به‌همراه کود، ترکیبی مناسب برای گیاه شفلرا است.

 

شفلرا

عوض کردن گلدان

دو بار در سال برای تعویض گلدان اقدام کنید. عوض کردن خاک سطح گلدان نیز به رشد گیاه کمک می‌کند. در کل بهتر است زمانی گلدان گیاه شفلرا را عوض کنید که ریشه آن از گلدان بیرون زده باشد.

کوددهی

برای کوددهی از تقویت‌کننده‌های گیاهی استفاده کنید. به این نکته بسیار مهم دقت کنید که برای تمیز کردن برگ‌های گیاه شفلرا به‌هیچ عنوان از براق‌کننده‌های شیمیایی استفاده نکنید. غبارپاشی و براق‌کننده‌های ارگانیک انتخاب‌های مناسب برای تمیز کردن برگ‌های این گیاه هستند.

با استفاده از فهرست گیاهان آپارتمانی می‌توانید گیاهان جدیدی را به کلکسیون گیاهان منزلتان اضافه‌ کنید که شرایط مراقبت از آنها متناسب با دما و هوای خانه شماست. نه تنها در مورد گیاهان متداول در ایران اطلاعات کسب می‌کنید بلکه می‌توانید با گلها و گیاهان کمیاب و خاص مانند انواع گیاهان گلدار، تراریوم ها، کوکداماها و گیاهان هوازی، کاکتوس ها … آشنا شوید. ۳۵ میلیون تولید گیاهان آپارتمانی تا به اینجای سال گواه استقبال بی نظیر مردم برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در منازل است.

با حضور گیاه آپارتمانی در کنار شما، طراوت و انگیزه برای رشد هر روز به شما سلام می کند.

امتیاز شما به این مطلب
تبلیغات

مطالب پیشنهادی

دکمه بازگشت به بالا